Parentifikáció

A parentifikáció a szülő és a gyerek szerepek felcserélését takarja, ahol a gyereknek a saját szülője szülőjeként kell viselkednie. A gyerek olyan, életkorát meghaladó feladatokat kényszerül ellátni, amelyek a szülők kötelessége kellene hogy legyenek. A felelősség aktív vagy passzív áthárítása gyakran személyiségzavaros, mentális beteg, vagy szenvedélybeteg szülőknél jelentkezik. Két nagyobb kategóriát különböztetünk meg: a fizikai és az érzelmi parentifikációt.

  • Fizikai parentifikáció: A gyerek a szülő vagy testvér fizikai szükségleteit elégíti ki. Ez lehet főzés, takarítás, bevásárlás, számlák kifizetése, a háztartás pénzügyi tervezése, a kisebb testvérek iskolába indítása, házifeladat felügyelete, gyógyszerek elosztása, beteggondozás, stb. Ez abban különbözik a gyerekekre kiosztott, nekik való házimunkától, segítségtől, hogy a valódi szülő áthárítja a felelősséget a gyerekére, és a feladat a gyerek érettségét meghaladja, vagy ha a feladatok minimális időt hagynak a gyereknek pl. a játékra, kortárskapcsolatra, tanulásra, vagy alvásra.
  • Érzelmi parentifikáció: A gyerek a házastárs, bizalmas barát, vagy közvetítő szerepébe kényszerül, és a szülő elsődleges érzelmi, vagy pszichológiai támaszává válik. Például a szülő a (gyakran ellenkező nemű) gyerekkel beszéli meg a párkapcsolati, lelki, esetleg szexuális problémáit, aki így a házastársat, vagy a terapeutát személyesíti meg. Ezt a fajta érzelmi parentifikációt érzelmi, vagy rejtett vérfertőzésnek, érzelmi erőszaknak is hívják. A testvérek érzékelik, hogy az egyikük szülői szerepbe kényszerült, és a saját problémáikat szintén elkezdhetik a parentifikált gyerekre pakolni.

A parentifikált gyerek általában az érzelmileg vagy fizikailag legérettebb gyerek, akit a szülő ezzel megfoszt a személyiségfejlődés, a játék, a barátkozás, a gyerekkor, vagy az alapvető szükségletek lehetőségétől. Mivel a gyerekek ösztönösen igénylik a szülők elismerését, a parentifikált gyerek általában igen komolyan veszi az új kötelességeit, és gyakran megtisztelve érzi magát, hogy felnőttként kezelik, esetleg önként még több felelősséget vállal. Mivel a szülői feladatok meghaladják képességeit, ezért a kudarc, a tehetetlenség, az alkalmatlanság érzése lassacskán mindent áthat benne és ez kamaszkorra általában depresszióba torkollik. A parentifikált gyerek súlyosan megszenvedi, hogy az érzelmi, vagy fizikai igényeit elhanyagolták, és sokszor emiatt megmagyarázhatatlan neheztelést, gyűlöletet, dühöt érez a szülő iránt, és nehezen alakít ki barátságokat a kortársaival, később pedig még bonyolultabbak számára a szerelmi kapcsolatok.

Részben innen.

Reklámok

One thought on “Parentifikáció

  1. En 7 eves voltam amikor a 11 eves batyammal egyedül hagytak a lakasban. Akkor kezdtem az elsö osztalyt a tesom az ötödiket. A varostol ahol eltünk 20 km-re dolgoztak a ´´szüleink´´: Ez azt jelentette hogy hetfön elvonultak majd szombaton hazajöttek. Mi egesz heten egyedül voltunk. Reggelente jött a szomszedneni es adta az ebresztöt. Ha csomagoltam tizorait a suliba akkor ettem de ha nem hat igy jartam. Suli utan az etelhordoval mentem egy munkaskantinba kajaert ha akartam, akartunk enni. Negyedikes voltam amikor az öcsem elsös lett. Na ö mar teljesen az en gondom volt. Nekem kellett segitenem a tanulasban a mosakodasban az öltözködesben tehat mintha nem a 3 evvel nagyobb teso hanem az anyja lettem volna. Majd nyolcadikos voltam amikor nagyanyamat is rambizta. Az etetestöl a fürdetesig mindent nekem kellett csinalnom de szerencsere mar volt tapasztalatom. Nagyanyam volt az egyetlen aki megvedett vele szemben. 80 evesen eszrevette hogy a lanyaval baj van de mar nemsokmindent tehetett. Mindezalatt en voltam a legroszabb legpofatlanabb a legaljasabb gyermek a vilagon. Es ha ez meg nem eleg hat csak ugy,elmondom hogy ez idö alatt hogyan becezgetett a dragalatos ´´anyam´´ Te mocskos büdös k..va palanta, te mocskos barcas k..va, te ringyo, te büdös dög, a nöi nem szegyene,stb stb. es ezen szavakhoz melto vereseket mert ram szijjal, csalannal, ostorral, piszkavassal, seprüvel ,vesszövel, kezzel, vonalzoval barmivel ami a kezebe került. Hetfönkent ugy neztem ki mint egy hadirokkant hol kek hol lila vagy zöld volt az egesz testem. De en tuleltem es hetvegen minden kezdödött elölröl.

Te mit gondolsz?

